NEODPUSTITEĽNÝ HRIECH

Neodpustiteľný hriech je taký hriech, ktorý ak na Zemi vykonáš, už nemáš viac šancu na spasenie hoci by si taký hriech pred svojou smrťou aj oľutoval a robil z neho pokánie. Na prvý pohľad sa naozaj zdá, že biblia učí, že niektoré hriechy sú neodpustiteľné

Evanjelium podľa Marka 3: 28-30

28 Veru, hovorím vám: Ľuďom sa odpustia všetky hriechy i rúhania, ktorými by sa rúhali. 29 Kto by sa však rúhal Duchu Svätému, tomu sa neodpúšťa naveky, ale je vinný večným hriechom." 30 Lebo hovorili: "Je posadnutý nečistým duchom." Lebo hovorili: "Je posadnutý nečistým duchom."

Poznámka : Zákonníci videli na vlastné oči že Ježiš robil zázraky, a hoci spravil pred ich očami mnohé zázraky a znamenia ktoré sa nedali poprieť, napriek tomu v neho neverili ale jeho skutky označovali za ducha démona. Takýto čin splnil znaky neodpustiteľného hriechu.

__________________

1. Jánov list 5:16

"Keď niekto vidí, že jeho brat pácha hriech, ktorý nevedie k smrti, nech prosí a Boh mu dá život, totiž tým, čo páchajú hriech, ktorý nevedie k smrti. Je aj hriech, ktorý vedie k smrti; o takom nehovorím, že sa treba zaň modliť."

Poznámka : Hriech ktorý vedie k smrti za ktorý nemá zmysel sa modliť pretože je neodpustiteľný. 1 Jn 5:16 ukazuje, že neodpustiteľný hriech v biblickej dobe v 1 storočí skutočne existoval.

________________

List Hebrejom 10: 25-29

"25 Neopúšťajme naše zhromaždenia, ako to majú niektorí vo zvyku, ale sa povzbudzujme, a to tým viac, čím viac badáte, že sa blíži ten deň. 26 Lebo ak dobrovoľne hrešíme po prijatí poznania pravdy, potom už niet obety za hriechy, 27 ale iba hrozné očakávanie súdu a žiara ohňa, ktorý strávi protivníkov. 28 Ak niekto poruší Mojžišov zákon, zomrie bez milosrdenstva na základe dvoch alebo troch svedkov; 29 uvážte, o čo hroznejší trest si zaslúži ten, kto šliape po Božom Synovi, znevažuje krv zmluvy, v ktorej bol posvätený, a tupí Ducha milosti?"

Poznámka : V Heb 10:26 sa spomína dobrovoľné hrešenie ako neodpustiteľné, no nešpecifikuje sa či stačí raz zhrešiť, alebo opakovane hrešiť až do konca života.

________________

Druhý Petrov list 2: 17-22

"17 Tí ľudia sú pramene bez vody a mračná hnané víchricou; je im pripravená pošmúrna temnota. 18 Lebo reči majú pyšné a prázdne a zvádzajú žiadosťami tela a výstrednosťami tých, čo sotva unikli tým, čo žijú v blude. 19 Sľubujú im slobodu, ale sami sú otrokmi skazy; veď každý je otrokom toho, kto sa ho zmocnil. 20 Ak sa teda tí, čo poznaním nášho Pána a Spasiteľa Ježiša Krista unikli poškvrnám sveta, znova do nich zapletú a dajú sa premôcť, ich koniec je horší, ako bol začiatok. 21 Bolo by pre nich lepšie, keby neboli vôbec poznali cestu spravodlivosti, ako ju poznať a odvrátiť sa od svätého prikázania, ktoré sa im zverilo. 22 Prihodilo sa im to, čo hovorí pravdivé príslovie: "Pes sa k tomu vrátil, čo vyvrátil, a umyté prasa váľa sa v blate zasa."

Poznámka : Znova sa nešpecifikuje či tí ktorí sa dajú po uverení premôcť, či výraz "premôcť" znamená že stačí čo i len raz počas života odpadnúť od viery, a potom sa k nej znovu pokúšať dostať, alebo to znamená odpadnúť od viery a potom sa k nej už až do konca života nevrátiť.

________________

List Hebrejom 6: 1-9

1 Preto nechajme bokom začiatočné učenie o Kristovi a povznesme sa k dokonalosti. Neklaďme znova základy: o pokání z mŕtvych skutkov a viere v Boha, 2 učenie o krstoch, o vkladaní rúk, o vzkriesení z mŕtvych a večnom súde. 3 A to urobíme, ak to Boh dovolí. 4 Veď nie je možné, aby tí, čo už raz boli osvietení a okúsili nebeský dar, tí, čo sa stali účastníkmi Ducha Svätého, 5 zakúsili dobré Božie slovo a sily budúceho veku, 6 a potom odpadli, aby sa znova obnovili pokáním, pretože v sebe znova križujú Božieho Syna a vystavujú ho na posmech. 7 Aj zem, ktorá pije dážď, čo na ňu často padá, a rodí užitočnú bylinu tým, pre koho ju obrábajú, dostáva požehnanie od Boha. 8 Ak však rodí tŕnie a bodľač, je zavrhnutá a blízka kliatbe; jej koniec je spálenie. 9 Milovaní, aj keď takto hovoríme, sme presvedčení, že vy ste na tom lepšie a bližšie k spáse. 10 Veď Boh nie je nespravodlivý, že by zabudol na vaše skutky a na lásku, ktorú ste prejavili jeho menu, keď ste posluhovali - a ešte posluhujete - svätým.

Poznámka : V tomto verši je aj konkrétne definované kto sa môže dostať pod neodpustiteľný hriech :

"aby tí, čo už raz boli osvietení" - čiže sú to tí ktorí pochopili plnú pravdu a vedia čo je hriech a čo nie je hriech

"a okúsili nebeský dar" - v biblii je spomenutých viacero nebeských darov, medzi nebeské dary sa radí : zosielanie Ducha Svätého prostredníctvom rúk na veriacich Sk 8:20/ Hovorenie jazykmi Sk 10:45-46/ Dar prorokovať Rim 12:6 / Dar uzdravovať, robiť zázraky 1 Kor 12:10. Aby teda niekto zakúsil nebeský dar, musel na vlastné oči na vlastnej koži zažiť niektorú z týchto možností.

Skutky apoštolov 8:20

"4 Keď sa apoštoli, ktorí boli v Jeruzaleme, dopočuli, že Samária prijala Božie slovo, vyslali k nim Petra a Jána. 15 Oni ta zašli a modlili sa za nich, aby dostali Ducha Svätého, 16 lebo na nikoho z nich ešte nezostúpil; boli iba pokrstení v mene Pána Ježiša. 17 Potom na nich vložili ruky a dostali Ducha Svätého. 18 Keď Šimon videl, že vkladaním rúk apoštolov sa udeľuje Duch, ponúkol im peniaze 19 a povedal: "Dajte aj mne takú moc, aby každý, na koho vložím ruky, dostal Ducha Svätého." 20 Ale Peter mu povedal: "Tvoje striebro nech je zatratené aj s tebou, pretože si si myslel, že možno Boží dar získať za peniaze! Ale Peter mu povedal: "Tvoje striebro nech je zatratené aj s tebou, pretože si si myslel, že možno Boží dar získať za peniaze!"

Skutky apoštolov 10:45

"44 Kým Peter toto hovoril, zostúpil Duch Svätý na všetkých, čo počúvali slovo. 45 A veriaci z obriezky, čo prišli s Petrom, žasli, že sa dar Ducha Svätého vylial aj na pohanov, 46 lebo ich počuli hovoriť jazykmi a velebiť Boha. Vtedy Peter povedal"

List Rimanom 12:6

"5 tak aj my mnohí sme jedno telo v Kristovi a jednotlivo sme si navzájom údmi. 6 Máme rozličné dary podľa milosti, ktorú sme dostali: či už dar prorokovať v súlade s vierou, 7 alebo dar slúžiť v službe, alebo učiť pri vyučovaní"

Prvý list Korinťanom 12: 1-11

"1 A nechcem bratia, aby ste nevedeli o duchovných daroch. 2 Viete, že keď ste boli pohanmi, ťahalo vás to a chodili ste za nemými modlami. 3 Preto vám vyhlasujem, že nik, kto hovorí v Božom Duchu, nepovie: "Prekliaty Ježiš!", a nik nemôže povedať: "Ježiš je Pán", iba ak v Duchu Svätom. 4 Dary milosti sú rozličné, ale Duch je ten istý. 5 Aj služby sú rozličné, ale Pán je ten istý. 6 A rozličné sú aj účinky, ale Boh, ktorý pôsobí všetko vo všetkých, je ten istý. 7 Každý však dostáva prejavy Ducha na všeobecný úžitok. 8 Jeden dostáva skrze Ducha slovo múdrosti, iný podľa toho istého Ducha slovo poznania, 9 iný vieru v tom istom Duchu a iný v tom istom Duchu dar uzdravovať, 10 iný schopnosť robiť zázraky, iný prorokovať, iný rozlišovať duchov, iný dar rozličných jazykov a iný vysvetľovať jazyky. 11 Ale toto všetko pôsobí jeden a ten istý Duch, ktorý rozdeľuje každému, ako chce"

"tí, čo sa stali účastníkmi Ducha Svätého" - znamená prijatie Ducha Svätého ktorý sa šíri vkladaním rúk Sk 8: 14-17

Skutky apoštolov 8:17

"14 Keď sa apoštoli, ktorí boli v Jeruzaleme, dopočuli, že Samária prijala Božie slovo, vyslali k nim Petra a Jána. 15 Oni ta zašli a modlili sa za nich, aby dostali Ducha Svätého, 16 lebo na nikoho z nich ešte nezostúpil; boli iba pokrstení v mene Pána Ježiša. 17 Potom na nich vložili ruky a dostali Ducha Svätého."

__________________

Suma sumárov aby niekto spáchal neodpustiteľný hriech tu na Zemi, ktorý sa nedá odčiniť pokáním, musel by splniť všetky podmienky v Heb 6: 1-9 a teda musel by mať plné chápanie, čiže musel by si byť vedomý že hriech ktorý ide spáchať bude neodpustiteľný a aj napriek tomu by ho spáchal. Ďalej by musel byť birmovaní, čiže musel by skrze ruky iného kresťana dostať Ducha Svätého. A napokon musel by zažiť niektorý z nebeských darov. Ak niekto splní všetky tri podmienky a potom vedome zhreší neodpustiteľným hriechom, tak potom naozaj sa dostal pod neodpustiteľný hriech, ktorý už nemá ako odčiniť pokáním. Lenže veľmi málo ľudí zakúsi počas svojho života niektorý z nebeských darov, a teda na vlastné oči uvidí alebo vykoná nejaký zázrak ktorý sa nedá spochybniť. Preto pokiaľ niekto nezažije na vlastnej koži nebeský dar, tak nepatrí do skupiny ktorá môže zhrešiť neodpustiteľným hriechom. Kým v 1 storočí sa zázraky v cirkvi vyskytovali na počkanie a nedala sa ich nadprirodzenosť spochybniť, dnes tomu už tak vôbec nie je, preto dnes je prakticky nemožné zhrešiť neodpustiteľným hriechom.

Ježišov súd je teda spravodlivý. Kresťania v 1 storočí boli obklopený mnohými nespochybniteľnými zázrakmi, a preto aj Boží súd na nich bol prísnejší, stačilo aby ťažko zhrešili čo i len raz a už sa dostali do neodpustiteľného hriechu. Kresťania v 21 storočí však nie sú dnes obklopení nespochybniteľnými zázrakmi, preto je Boží súd pre nich voľnejší, a môžu ťažkým hriechom zhrešiť viacej krát bez toho aby spadali pod neodpustiteľný hriech.