PREČO ŽIDIA NEPRIJALI JEŽIŠA ZA MESIÁŠA

Judaizmus je náboženstvo Židov. Židia uznávajú len knihy Starého Zákona, ale neuznávajú žiadnu z kníh Nového Zákona a tým pádom neprijali ani Ježiša za mesiáša. V tomto článku budem ukazovať prečo je judaizmus nesprávny, Najprv vymenujem argumenty prečo je judaizmus nesprávny, a potom budem odpovedať na námietky Židov proti kresťanstvu

________________

Judaizmus je nesprávny pre nasledujúce dôvody :

1 : Židia sa mali po ukrižovaní Mesiáša zle

Kniha Levitikus 26:16

"3 Ak budete kráčať podľa mojich ustanovení a zachováte moje príkazy a budete konať podľa nich, 4 tak vám dám dážď v príhodný čas, zem vydá svoju úrodu a záhradné stromy uštedria svoje ovocie. 5 Vtedy sa mlatba pretiahne u vás až do vinobrania a oberačka hrozna potrvá až do siatia, budete jesť svoj chlieb dosýta a budete bývať bezpeční v krajine. 6 Dám pokoj v krajine, keď budete odpočívať, nik vás neprestraší. Divé zvery vyženiem z krajiny a nijaký meč nevnikne do vašej krajiny. 7 Svojich nepriateľov zaženiete na útek a popadajú mečom pred vami. 8 Päť vašich zaženie sto na útek a sto vašich zaženie na útek tisíc, a vaši nepriatelia padnú mečom pred vami. 9 Obrátim sa k vám, rozmnožím vás a dám sa vám rozrásť, a utvrdím svoju zmluvu s vami. 10 Budete jesť zo starého, z uloženého (obilia), a staré budete musieť odhodiť pre novú zásobu. 11 Postavím si príbytok medzi vami a nebudem cítiť voči vám odpor, 12 budem chodiť uprostred vás a budem vaším Bohom, a vy budete mojím ľudom."

Poznámka : Levitikus hovorí o tom, že ak Židia budú zachovávať Zákon budú sa mať dobre. Lenže v prvom storočí pár rokov po ukrižovaní Mesiáša bol židovský chrám Rímanmi zničený, milióny Židov zomrelo alebo bolo zajatých a zvyšok sa rozpŕchol do celého sveta a Izraelský štát zanikol. Izrael bol až do roku 1950 pod moslimskou nadvládou a nemal vlastný štát. Počas druhej svetovej vojny zas množstvo Židov skončilo v koncentračných táboroch. Pokiaľ teda Židia v 1 storočí a nasledujúce storočia zachovávali Boží Zákon, prečo potom Boh na nich poslal všetky tieto pohromy, hoci sa v Levitkus zaviazal, že ak budú zachovávať Zákon budú sa mať dobre ? Tu je jediné logické riešenie také, že Židia v 1 storočí a nasledujúce storočia nezachovávali Boží Zákon tým že neprijali Ježiša za Mesiáša, a práve preto Boh na nich poslal všetky pohromy, ktoré aj sľúbil v Levitiku že na nich pošle ak nebudú zachovávať Zákon.

____________________

2 : Niektoré zákony ani Židia nedodržiavajú

Židia tvrdia, že sa držia Starého Zákona, no ak sa neho držia prečo potom v súčastnosti neprinášajú zvieracie a zápalné obety ? Celá kniha Levitikus je totiž o smerniciach ako prinášať jednotlivé obety či už potravinové alebo zveriacie na odčinenie jednotlivých hriechoch. Ak teda Židia neprinášajú viac obete, potom si rozporujú s nariadeniami Levitika.

Kniha Levitikus 7:5

"A kňaz to spáli na oltári ako zápalnú obetu pre Pána. To je obeta za podlžnosť."

___________________

Ďaľšie nariadenie, ktoré Židia nedodržiavajú je kameňovanie. Zákon nariaďoval kameňovať tých ktorí vyvolávali duchov, veštili Lev 20:27; rúhali sa Bohu Lev 24:14; smilnili Dt 22:21. Avšak dnes sa v Izraeli za takéto prečiny už nekameňuje a v podstate ani nijako netresce.

Kniha Levitikus 20:27

"27 Ak niektorý muž alebo žena bude mať v sebe schopnosť vyvolávať duchov alebo schopnosť vykladačstva, musia umrieť. Ukameňujú ich a ich krv bude na nich."

Kniha Levitikus 24:14

"14 "Rúhača daj vyviesť z tábora a všetci, čo ho počuli, položia na jeho hlavu ruky a všetok ľud ho ukameňuje"

Kniha Deuteronómium 22:21

"nech ju vyhodia z domu jej otca a mužovia toho mesta nech ju ukameňujú, nech zomrie, lebo sa dopustila nešľachetnosti v Izraeli, keď smilnila v otcovskom dome, a tak odstrániš zlo zo svojho stredu."

__________________

Ďaľšie nariadenie, ktoré Židia nedodržiavajú sú trestanie gayov Lev 20:13; a schvaľovanie otroctva Ex 21:2; Lev 25:44. V Izraeli je totiž LGBTI povolené, a otroctvo zakázané. Avšak v Starom Zákone bolo LGBTI zakázané a otroctvo povolené.

Kniha Levitikus 20:13

"Kto by spal s mužom tak, ako sa obcuje so ženou, obaja spáchali ohavnosť, musia zomrieť, ich krv bude na nich."

Kniha Exodus 21:2

"Ak si kúpiš hebrejského otroka, nech ti slúži šesť rokov a v siedmom roku odíde bezplatne slobodný."

Kniha Levitikus 25:44

"Čo sa týka tvojich otrokov a otrokýň, tých môžeš mať a kupuj otrokov a otrokyne z národov, čo sú okolo vás."

Takže keď to zhrnieme, Židia sa nemôžu odvolávať na Starý Zákon keďže viaceré zákony z neho nedodržiavajú. Avšak v prípade kresťanov je to iné, my žiadne z týchto zákonov nepraktizujeme pretože Starý Zákon bol nahradený Novým Zákonom a my sa držíme výlučne Nového Zákona a Nový Zákon nám zakazuje viac dodržiavať ktorýkoľvek zo zákonov Starého Zákona. Nekonáme zvieracie obety lebo Kristus vykonal jednu dokonalú obetu. Nekameňujeme a netrestáme zlých ľudí lebo Kristus nám kázal milovať aj našich nepriateľov, on všetky tieto tresty zrušil. Ak sa niekto zo židov nás spýta prečo nedodržiavame starozákonné príkazy, toto bude naša odpoveď. Ale akú odpoveď dajú Židia keď sa ich spýtate prečo nedodržujú starozákonné príkazy ?

________________________

3 : Existujú niektoré starozákonné verše, ktoré sa nedajú inak vysvetliť pokiaľ by Ježiš nebol Mesiášom :

1 : Kniha proroka Zachariáša 12 : 1-14

"1 Výrok. Pánovo slovo proti Izraelu. Hovorí Pán, ktorý rozostrel nebesá a založil zem, ktorý utvoril ducha v človeku: 2 "Hľa, ja urobím Jeruzalem opojnou čašou pre všetky okolité národy; ale bude to aj proti Júdsku, keď budú obliehať Jeruzalem. 3 V ten deň urobím Jeruzalem priťažkým kameňom pre všetky národy; všetci, čo ho budú dvíhať, celkom sa dodriapu, hoci sa zhromaždia k nemu všetky národy zeme. 4 V ten deň, hovorí Pán, postihnem každého koňa strachom a každého jazdca šialenstvom. Ale nad Júdovým domom otvorím si oči a všetky kone národov raním slepotou. 5 Vtedy si kniežatá Júdu budú v sebe hovoriť: »Nože mi posilni obyvateľov Jeruzalema v Pánovi zástupov, ich Bohu.« 6 V ten deň urobím kniežatá Júdu podobnými nádobe s ohňom medzi drevom a horiacej ohnivej fakli medzi snopmi; budú hltať napravo i naľavo všetky okolité národy a Jeruzalem ostane ďalej na svojom mieste, v Jeruzaleme. 7 Ale Pán zachráni predovšetkým stany Júdove, aby sláva Dávidovho domu a sláva obyvateľov Jeruzalema nebola popri Júdovi priveľká. 8 V ten deň bude Pán štítom nad obyvateľmi Jeruzalema; kolísavý medzi nimi bude v ten deň ako Dávid, Dávidov dom však bude v ich čele ako Boh, ako Pánov anjel. 9 V ten deň sa budem usilovať poraziť všetky národy, ktoré pôjdu proti Jeruzalemu. 10 Na Dávidov dom však a na obyvateľov Jeruzalema vylejem ducha milosrdenstva a pokorných prosieb; potom budú hľadieť na mňa, ktorého prebodli, a budú nad ním nariekať, ako sa narieka nad jedináčikom, a horekovať, ako sa horekuje nad prvorodeným. 11 V ten deň sa rozmôže nárek v Jeruzaleme ako nárek Adadremonu v údolí Magedo. 12 Nariekať bude krajina, každý rod osobitne. Dávidov rod osobitne a ich ženy osobitne; Nátanov rod osobitne a ich ženy osobitne; 13 Léviho rod osobitne a ich ženy osobitne; Semejov rod osobitne a ich ženy osobitne. 14 Všetky ostatné rody: každý osobitne a ich ženy osobitne."

Poznámka : Tento verš sa vzťahuje na udalosti tesne pred koncom sveta. Opisujú sa tu situácie kedy sa všetky národy zbúria proti Jeruzalemu a budú sa ho snažiť fyzicky poraziť. Boh však zasiahne a zachráni Jeruzalem. Potom po tomto čine budú Izraelčania nariekať nad Bohom ktorého prebodli. Tento verš by sa dal len ťažko vysvetliť kebyže nemáme uznať Ježiša za Mesiáša. Dá sa vysvetliť len tak, že Boh v podobe Mesiáša zostúpil na Zem a bol ukrižovaní. Len tak by sa dalo vysvetliť "prebodnutie Boha" ako aj nárek Židov nad "prebodnutým" Bohom. Vtedy totiž Židia spoznajú toho koho prebodli, že ten koho prebodli bol Boh Ježiš. A budú plakať, celý Izrael.

___________________

2 : Neoddiali sa žezlo od Júdu, kým nepríde Mesiáš

Kniha Genezis 49: 8-11

"8 Júda, ty si ten, ktorého budú chváliť tvoji bratia! Tvoja ruka je na šiji tvojich nepriateľov, pred tebou sa synovia tvojho otca skláňajú. 9 Levom mladým si, Júda: od koristi si vstal, syn môj, na odpočinok si si ľahol sťa lev, ako levica: ktože ho zobudí?! 10 Neoddiali sa žezlo od Júdu, ani berla od jeho nôh, kým nepríde (Ten), ktorému prislúcha (žezlo) a ku ktorému sa pritúlia národy. 11 K viniču priväzuje svoje oslíča a k vzácnej réve mláďa svojej oslice. Vo víne si perie odev a v hroznovej krvi svoj plášť"

Poznámka : Posledný Júdsky kráľ bol Sedekiáš ktorý panoval v rokoch 597–587/586 BC, on bol však posledným Júdskom kráľom a Mesiáš vtedy neprišiel, hoci proroctvo hovorí o tom, že žezlo Júdu bude panovať do príchodu Mesiáša. Našťastie existuje ešte aj iný výklad, no to by museli Židia prijať Ježiša za Mesiáša. Ten výklad by bol potom nasledovný : "žezlo predstavuje panovnícku moc. Táto panovnícka moc síce po roku 587 BC nebola využívaná, no nezanikla, lebo židovský štát stále existoval. Zanikla až zničením Jeruzalemského chrámu a zánikom štátu Izrael v roku 79 (Izrael potom znovu vznikol až v roku 1948) kedy boli Židia rozptýlení. Ježiš teda splnil toto proroctvo, prišiel ako Mesiáš, a potom po 49 rokov na to bol Izraleský chrám zničený, a Izrael ako štát zanikol a v čase kedy Izraelský štát zanikol a kedy aj chrám bol zničený sa naplnilo že žezlo Júdu sa oddialilo - prestalo existovať. Lebo panovnícka moc nemôže viac vládnuť keď prestane existovať štát a keď je Jeruzalemský chrám zničený. Takže Židia si musia vybrať, buď sa Písmo pomýlilo, alebo sa nepomýlilo ale jeho naplnenie sa skrýva v Ježišovi.

____________________

3 : Proroctvá o tom, že Mesiáš bude Boh

Žalmy 2: 1-11

"1 Prečo sa búria pohania? Prečo národy snujú plány daromné? 2 Povstávajú pozemskí králi a vladári sa spolčujú proti Pánovi a proti jeho pomazanému: 3 "Rozbime ich okovy a ich jarmo zhoďme zo seba!" 4 Ten, čo na nebesiach prebýva, sa im vysmieva; Pán ich privedie na posmech. 5 Raz na nich rozhorčene zavolá a svojím hnevom ich vydesí: 6 "Veď ja som ustanovil svojho kráľa na svojom svätom vrchu Sione!" 7 Zvestujem Pánovo rozhodnutie: Pán mi povedal: "Ty si môj syn. Ja som ťa dnes splodil. 8 Žiadaj si odo mňa a dám ti do dedičstva národy a do vlastníctva celú zem. 9 Budeš nad nimi panovať žezlom železným a rozbiješ ich jak hrnce hlinené." 10 A teraz, králi, pochopte; dajte si povedať, pozemskí vladári. 11 V bázni slúžte Pánovi a s chvením sa mu klaňajte. 12 Podvoľte sa zákonu: žeby sa nerozhneval a vy by ste zahynuli na ceste, lebo sa rýchlo rozhorčí. Šťastní sú všetci, čo sa spoliehajú na neho."

Poznámka : Výraz "pomazaný" je výraz ktorý sa zvykol používať na Mesiáša. Verš "Ty si môj syn. Ja som ťa dnes splodil" naznačuje, že Mesiáš bude skutočným Božím synom, a to doslovne, bude telesne pochádzať z Boha, bude jeho Synom, jeho časťou, a preto bude právom nazývaný ako Boh.

_____________________

Ďaľším dôkazom že Mesiáš bude Boh je

Kniha proroka Izaiáša 9: 1-6

"1 Ľud, čo kráča vo tmách, uzrie veľké svetlo, nad tými, čo bývajú v krajine tieňa smrti, zažiari svetlo. 2 Rozmnožil si plesanie, zväčšil si radosť; budú sa tešiť pred tebou, ako sa tešia pri žatve, tak, ako plesajú, keď si delia korisť. 3 Veď jeho ťažké jarmo a prút jeho pleca a palicu jeho pohoniča lámeš ako v dňoch Madiánu. 4 Lebo každá hrmotná obuv a každý šat zmáčaný v krvi bude spálený, bude ohňu pokrmom. 5 Lebo chlapček sa nám narodil, daný nám je syn, na jeho pleci bude kniežatstvo a bude nazvaný: zázračný Radca, mocný Boh, večný Otec, Knieža pokoja. 6 Jeho vláda bude veľká a pokoj bude bez konca na Dávidovom tróne a nad jeho kráľovstvom, aby ho upevnil a posilnil právom a spravodlivosťou odteraz až naveky. Horlivosť Pána zástupov to urobí."

Poznámka : Názvy ako "mocný Boh"; "večný Otec" jasne ukazujú, že to dieťa ktoré sa má narodiť bude prevteleným Bohom. Mesiáš ktorý by bol Bohom to splnil jedine Ježiš, ktorého my kresťania považujeme za Boha, a ktorý sa za Boha v Novom Zákone označoval.

______________________

4 : Proroctvá, ktoré dokazujú že pohania sa obrátia na vieru v Boha, kým Izrael bude v tom čase v odpadlíctve

Kniha proroka Izaiáša 65: 1-3

1 "Hľadali ma tí, čo sa nepýtali, našli ma tí, čo nehľadali. Vravel som: »Hľa, tu som, tu som!« národu, čo nevzýval moje meno. 2 Vystieral som ruky celý deň ku vzdorovitému ľudu, čo kráčal cestou nedobrou za svojimi predstavami, 3 k ľuďom, čo ma stále popudzujú do tváre. Ktorí obetujú v záhradách a na tehlách pália kadidlo..........."

Poznámka : Verš 1 opisuje národ pohanov ktorí Boha kedysi nehľadali, no nakoniec ho našli. Verš 2 opisuje Izraelitov ktorí Boha nenašli.

___________________

5 : Proroctvá ktoré dokazujú že Mesiáš bude ukrižovaný

Žalmy 22: 1-24

"1 Zbormajstrovi. Na nápev "Laň na svitaní". Dávidov žalm. 2 Bože môj, Bože môj, prečo si ma opustil? Slová môjho náreku sú ďaleko od toho, kto by ma zachránil. 3 Bože môj, volám vo dne, a nečuješ; volám v noci, a nenachádzam pokoja. 4 A predsa ty si svätý, ty tróniš na chválach Izraela. 5 V teba dúfali naši otcovia; dúfali a vyslobodil si ich. 6 Ku tebe volali a boli spasení, v teba dúfali a zahanbení neboli. 7 No ja som červ, a nie človek, ľuďom som na posmech a davu na opovrhnutie. 8 Vysmievajú sa mi všetci, čo ma vidia, vykrúcajú ústa a potriasajú hlavou. 9 "Dúfal v Pána, nech ho vyslobodí, nech ho zachráni, ak ho má rád." 10 Veď ty si ma vyviedol z lona a na prsiach matky si mi dal spočinúť. 11 Od samého zrodu som odkázaný na teba. Ty si môj Boh, odkedy ma mať povila. 12 Nevzďaľuj sa odo mňa, lebo sa blíži ku mne nešťastie a nieto, kto by mi pomohol. 13 Obkľučuje ma stádo juncov, obstupujú ma býky z Bášanu. 14 Otvárajú na mňa svoje papule ako lev, čo plieni a reve. 15 Rozlievam sa sťa voda a uvoľňujú sa vo mne všetky kĺby. Srdce mi mäkne ako vosk a topí sa mi v útrobách. 16 Podnebie mi vysychá ako črepiny a jazyk sa mi lepí k hrtanu. Do prachu smrti ma odvádzaš. 17 Obkľučuje ma svorka psov, obstupuje ma tlupa zlosynov. Prebodli mi ruky a nohy, 18 môžem si spočítať všetky svoje kosti. Lež oni si ma premeriavajú a skúmajú; 19 delia si moje šaty a o môj odev hádžu lós. 20 Ale ty, Pane, nevzďaľuj sa odo mňa, ty, moja sila, ponáhľaj sa mi na pomoc. 21 Chráň mi dušu pred kopijou a môj život pred pazúrmi psov. 22 Vysloboď ma z tlamy levovej, mňa úbohého chráň pred rohmi byvolov. 23 Tvoje meno chcem zvestovať svojim bratom a uprostred zhromaždenia chcem ťa velebiť. 24 Chváľte Pána, vy, ktorí sa ho bojíte, oslavujte ho, všetci Jakubovi potomci. Nech majú pred ním bázeň všetky pokolenia Izraelove"

Poznámka : V žalme 22:2 sa opisujú Ježišove slová na kríži Mt 27:46. Žalm 22:9 opisuje slová v Mt 27:43

"17 Obkľučuje ma svorka psov, obstupuje ma tlupa zlosynov. Prebodli mi ruky a nohy" - Dávidovi nikdy neboli prebodnuté ruky a nohy, avšak Ježišovi na kríži boli. Dávid bol prorok a prorockým Duchom tu opisuje smrť Mesiáša.

"18 môžem si spočítať všetky svoje kosti" - čo je ukážkou toho že ukrižovanému Mesiášovi na kríži nebude zlomená žiadna z kostí Jn 19:33-36

"delia si moje šaty a o môj odev hádžu lós" - to sa splnilo v Jn 19:24 kedy si rímsky vojaci rozdelili jeho šaty a o jeho odev hodili lós.

__________________

6 : Prorocké verše o tom, že Mesiáš príde a nebude bojovať so zbraňou v ruke.

Kniha proroka Izaiáša 42: 1-25

"1 "Hľa, môj služobník priviniem si ho; vyvolený môj, mám v ňom zaľúbenie. Svojho ducha som vložil na neho, prinesie právo národom. 2 Nebude kričať ani hlučne volať, nedá na ulici počuť svoj hlas. 3 Nalomenú trsť nedolomí, hasnúci knôtik nedohasí, podľa pravdy bude vynášať právo. 4 Neomdlie a nepodlomí sa, kým nezaloží na zemi právo, na jeho náuku čakajú ostrovy." 5 Tak hovorí Boh, Pán, ktorý stvoril nebesá a rozostrel ich, ktorý upevnil zem a jej rastlinstvo, ktorý na nej dáva dych ľudu a vzduch tým, čo po nej chodia: 6 "Ja, Jahve, som ťa povolal v spravodlivosti, vzal som ťa za ruku; utvoril som ťa a zmluvou s ľudom som ťa urobil, svetlom pohanov, 7 aby si slepým otvoril oči a väzňov vyviedol zo žalára a z väznice tých, čo sedia v temnotách." 8 "Ja som Jahve, to je moje meno a svoju slávu inému nedám, ani svoju chválu modlám. 9 Predošlé veci, hľa, prišli a ja oznamujem nové, dám vám ich počuť skôr než vyklíčia." 10 Spievajte Pánovi pieseň novú, jeho chválospev od končín zeme, vy, čo vystupujete na more a čo ho napĺňa, ostrovy a tí, čo na nich bývajú. 11 Nech jasá púšť a jej osady, dvory, v ktorých býva Kedar, nech plesajú obyvatelia Sely, z temena vrchov nech volajú! 12 Nech vzdávajú česť Pánovi a jeho slávu nech hlásajú ostrovom! 13 Ako bohatier kráča Pán, ako bojovník vzbudzuje zápal, volá, ba kričí bojovne, vrhá sa na nepriateľov. 14 "Bol som ticho od pradávna, mlčal som, premáhal som sa. Ako tá, čo rodí, budem kričať, dychčať a chrčať zároveň. 15 Spustoším vrchy a kopce, dám zvädnúť všetkej ich zeleni, rieky obrátim na ostrovy a studnice vôd vysuším. 16 A povediem slepých cestou, čo nepoznajú, po im neznámych chodníkoch ich odprevadím. Tmu pred nimi obrátim na svetlo a hrboľaté cesty na rovinu. Toto sú skutky, ktoré urobím a neodstúpim od nich." 17 Ustúpia nazad pokrytí hanbou tí, čo dúfajú v modly, tí, čo vravia liatinám: "Vy ste našimi bohmi." 18 Počujte, hluchí, a slepí, otvorte oči, aby ste videli! 19 Ktože je slepý, ak nie môj sluha? A hluchý ako môj posol, ktorého vyšlem? Ktože je slepý ako dôverník a hluchý ako Pánov sluha? 20 Vidíš mnoho, a nepozoruješ, máš otvorený sluch, a nečuješ. 21 Pánovi sa pre jeho vernosť zapáčilo zvelebiť zákon a osláviť. 22 Lenže to je ozbíjaný a olúpený ľud, v jamách sú zakosílení všetci a vo väzniciach sú poschovávaní. Plenom sú, nevytrhne ich nik, korisťou, a nik nepovie: "Vráť!" 23 Kto z vás toto počuje, pozoruje a všimne si pre budúcnosť? 24 Kto vydal na plen Jakuba a Izrael lupičom? Či nie Pán? Ten, proti ktorému sme zhrešili, nechceli kráčať jeho cestami a jeho zákon nepočúvali. 25 Preto naň vylial žeravosť hnevu a násilie vojny. Zanietil ho vôkol, ale neporozumel, zapálil ho, lenže si to nevzal k srdcu."

Poznámka : "2 Nebude kričať ani hlučne volať, nedá na ulici počuť svoj hlas." - tu je obrazne vyjadrené, že nebude konať násilne, nebude z neho žiaden bojovník s mečom u ktorého je typické, že hlasno kričí.

"3 Nalomenú trsť nedolomí, hasnúci knôtik nedohasí, podľa pravdy bude vynášať právo" - čo znamená, že pri svojom príchode hriešnikov neodsúdi do pekla ale dá im možnosť a návod ako robiť pokánie.

"12 Nech vzdávajú česť Pánovi a jeho slávu nech hlásajú ostrovom! 13 Ako bohatier kráča Pán, ako bojovník vzbudzuje zápal, volá, ba kričí bojovne, vrhá sa na nepriateľov. 14 "Bol som ticho od pradávna, mlčal som, premáhal som sa. Ako tá, čo rodí, budem kričať, dychčať a chrčať zároveň. 15 Spustoším vrchy a kopce, dám zvädnúť všetkej ich zeleni, rieky obrátim na ostrovy a studnice vôd vysuším" - Je zaujímavé, že na začiatku Izaiášovej kapitoly sa uvádza Mesiáš ktorý bude prinášať pokoj, no v ďaľších veršoch Boh hovorí o tom, že bude dochádzať k spustošeniu Zeme. Toto by sa dalo vysvetliť jedine tak, že budú dva príchody Mesiáša. Ten prvý bude v pokoji a v mieri, no ten druhý príchod bude v sudcovskom rúchu, v ohni a v ničení nepriateľov.

___________________

7 : Prorocký verš o tom, že Mesiášom opovrhnú a neuspeje u Židov

Knha proroka Izaiáša 49: 1-13

"1 Počúvajte ma, ostrovy, a pozorujte, národy ďaleké: Pán ma povolal od lona, od života mojej matky spomínal mi meno. 2 Ústa mi urobil ako ostrý meč, v tieni svojej ruky ma skryl a urobil zo mňa šíp brúsený, do svojho tulca ma schoval. 3 A riekol mi: "Služobníkom si mi, Izraelom, tebou sa chcem osláviť." 4 Ja však som povedal: "Darmo som pracoval, márne a zbytočne strávil svoju silu." Predsa je moje právo u Pána a moja odmena u môjho Boha. 5 Teraz však hovorí Pán, čo si ma od lona služobníkom urobil, aby som Jakuba priviedol späť k nemu, aby sa Izrael k nemu zhromaždil. Som oslávený v očiach Pánových a môj Boh sa mi stal silou. 6 Povedal teda: "Primálo je, keď si mi služobníkom, aby si zbudoval Jakubove kmene a priviedol späť zachránených Izraela: ustanovím ťa za svetlo pohanom, aby si bol mojou spásou až do končín zeme!" 7 Toto hovorí Pán, vykupiteľ Izraela, jeho Svätý, tomu, ktorého dušou opovrhujú, ktorým národ pohŕda, služobníkovi vládcov: "Králi uvidia a vstanú, kniežatá sa budú skláňať kvôli Pánovi, ktorý je verný, Svätému Izraela, ktorý ťa vyvolil." 8 Toto hovorí Pán: "V čase milostivom ťa vyslyším a v deň spásy ti pomôžem, zachovám ťa a zmluvou ľudu ťa spravím, aby si zbudoval krajinu, aby si dostal spustnuté dedičstvá. 9 A povedal väzňom: »Vyjdite!« a tým, čo sú vo tme: »Zjavte sa!« Budú sa pásť popri cestách a na všetkých poliach bude ich pastva. 10 Nebudú lačnieť ani žízniť, nespáli ich úpal ani slnce, lebo ich bude viesť ten, čo sa zľutoval, a popri žriedlach vôd ich napojí. 11 Zo všetkých svojich vrchov cesty porobím a moje chodníky sa vyvýšia. 12 Hľa, títo prichádzajú zďaleka a tí, hľa, od severu a západu a tamtí z južnej krajiny." 13 Plesaj, nebo, a jasaj, zem, plesaním zaznejte, vrchy, lebo Pán utešuje svoj ľud a nad svojimi biednymi sa zľutúva. 14 Ale Sion povedal: "Pán ma opustil, Pán na mňa zabudol."

Poznámka : Tento verš je Mesiášsky, a určite sa netýka Izaiáša. Veď Izaiáš sa nikdy nestal svetlom pohanom a nikdy sa nestal spásou až do končín Zeme. Izaiášove učenie bolo uzavreté v Izraeli nie však do končín Zeme na obrátenie pohanov. Za Izaiášoveho života tiež nedošlo k tomu že by Izrael už viac nelačniel a nežiznil a nedostával úpaľ, ani že by za jeho života bol zbudovaný Izrael. A už ani byť pod Izaiášovým vedením nemôže pretože Izaiáš bol len obyčajný človek ktorý zomrel, a viac už na Zem nepríde lebo je len človek a reinkarnácia v judaizme neexistuje. Táto kapitola preto musí byť Mesiášska vzťahujúca sa na Mesiáša. Niektoré z veršov opisujú udalosti pri Mesiášovom prvom príchode, a niektoré pri jeho druhom príchode.

____________________

8 : Prorocký verš o trpiacom Mesiášovi

Kniha proroka Izaiáša 53 kapitola

"1 Kto by uveril, čo sme počuli, a komu sa zjavilo Pánovo rameno? 2 Veď vzišiel pred ním sťa ratoliestka a ako koreň z vyschnutej zeme. Nemá podoby ani krásy, aby sme hľadeli na neho, a nemá výzoru, aby sme po ňom túžili. 3 Opovrhnutý a posledný z ľudí, muž bolestí, ktorý poznal utrpenie, pred akým si zakrývajú tvár, opovrhnutý, a preto sme si ho nevážili. 4 Vskutku on niesol naše choroby a našimi bôľmi sa on obťažil, no my sme ho pokladali za zbitého, strestaného Bohom a pokoreného. 5 On však bol prebodnutý pre naše hriechy, strýznený pre naše neprávosti, na ňom je trest pre naše blaho a jeho ranami sme uzdravení. 6 Všetci sme blúdili ako ovce, išli sme každý vlastnou cestou; a Pán na neho uvalil neprávosť nás všetkých. 7 Obetoval sa, pretože sám chcel, a neotvoril ústa; ako baránka viedli ho na zabitie a ako ovcu, čo onemie pred svojím strihačom, (a neotvoril ústa). 8 Z úzkosti a súdu ho vyrvali a kto pomyslí na jeho pokolenie? Veď bol vyťatý z krajiny živých, pre hriech svojho ľudu dostal úder smrteľný. 9 So zločincami mu dali hrob, jednako s boháčom bol v smrti, lebo nerobil násilie, ani podvod nemal v ústach. 10 Pánovi sa však páčilo zdrviť ho utrpením… Ak dá svoj život na obetu za hriech, uvidí dlhoveké potomstvo a podarí sa skrze neho vôľa Pánova. 11 Po útrapách sa jeho duša nahľadí dosýta. Môj spravodlivý služobník svojou vedomosťou ospravedlní mnohých a on ponesie ich hriechy. 12 Preto mu dám za údel mnohých a početných dostane za korisť, lebo vylial svoju dušu na smrť a pripočítali ho k hriešnikom. On však niesol hriechy mnohých a prihováral sa za zločincov."

Poznámka : Niektorí Židia tvrdia, že sa tu nehovorí o Ježišovi ale o Židovskom národe. Myslím však že táto ich úvaha neobstojí :

1 : "Opovrhnutý a posledný z ľudí" Iz 53:3

Hovorí sa tu o "človeku" a teda ide o jednu osobu a nie o spoločenstvo - národ.

2 : "poznal utrpenie, pred akým si zakrývajú tvár, opovrhnutý, a preto sme si HO nevážili." Iz 53:3

Ak by išlo o Izrael, v čom si Izraelčania nevážili Izrael a teda v čom si nevážili samých seba ??? Je nepravdepodobné, že by Izraelčania hovorili sami o sebe v tretej osobe "HO".

3 : "8 Z úzkosti a súdu ho vyrvali a kto pomyslí na jeho pokolenie? Veď bol vyťatý z krajiny živých, pre hriech svojho ľudu dostal úder smrteľný" Iz 53:8

O Izraeli počas Babylonského zajatia rozhodne neplatilo, že zomrel - že bol vyťatý z krajiny živých. Izrael síce žil v otroctve, no žil, neumrel. Na druhej strane Ježiš ako Mesiáš naozaj zomrel na kríži.

4 : "a kto pomyslí na jeho pokolenie? " Iz 53:8

Izrael počas Babylonského zajatia sa normálne rozmnožoval, tak ako predtým, neplatí na neho teda že by počas Babylonského zajatia vymrel, na druhej strane Ježiš nebol ženatý a nesplodil potomka, takže na neho naozaj platí že nemal pokolenie.

5 : "Môj spravodlivý služobník svojou vedomosťou ospravedlní mnohých a on ponesie ich hriechy. 12 Preto mu dám za údel mnohých a početných dostane za korisť, lebo vylial svoju dušu na smrť a pripočítali ho k hriešnikom. On však niesol hriechy mnohých a prihováral sa za zločincov." Iz 53:11-12

O Izraeli rozhodne neplatilo, že by bol spravodlivým bezhriešným služobníkom, ktorý by sa prihováral za ostatných. Ba naopak, Izrael bol plný hriechu a často krát hrešil a aj do Babylonského zajatia sa dostal kvôli tomu, že pred zajatím veľa hrešil.

6 : Okrem toho, keď sa za zámená vloží "Izrael", táto pasáž nedáva zmysel. Napríklad služobník je spravodlivý, no umiera za previnenia Izraela. (Pozri napríklad verše 8 a 11.) Buď je Izrael spravodlivý, alebo nie je, nie oboje. Okrem toho Izrael nemôže zástupne zomrieť za svoje hriechy.

7 : Trpiaci sluha utrpel zástupnú a zástupnú smrť (Izaiáš 53:4-6, 8, 10, 12). On trpí za hriechy iných, takže oni nemusia trpieť za svoje hriechy. Nikde v židovskej Biblii ani v židovskej histórii nevidíme Izrael trpieť za pohanov, v ich mene alebo namiesto nich, aby pohania nemuseli trpieť. Izrael často trpel od pohanov alebo kvôli pohanom, ale nikdy nie pre pohanov, v ich mene alebo namiesto nich. Izrael trpí, ale on vždy trpí za svoje hriechy.

______________________

9 : Proroctvo o príchode Mesiáša, ktorého zabijú bez toho aby mal vinu.

Kniha proroka Daniela 9: 9-27

"9 Vyslyš, Pane, zľutuj sa, Pane, pozoruj a urob, nemeškaj kvôli sebe samému, Bože môj, veď sa vzýva tvoje meno nad tvojím mestom a nad tvojím ľudom!" 20 Ešte som hovoril a modlil som sa a vyznával som svoj hriech a hriech svojho ľudu, Izraela, a predkladal som Pánovi, svojmu Bohu, svoje prosby za svoju svätú horu; 21 ešte som hovoril v modlitbe, keď rýchle priletel muž, Gabriel, ktorého som videl predtým vo videní, a dotkol sa ma v čase večernej obety. 22 Počúval ma, zhováral sa so mnou a riekol: "Daniel, teraz som prišiel, aby som ťa zrozumiteľne poučil. 23 Na začiatku tvojich prosieb vyšla reč a ja som prišiel vyložiť ti ju, pretože si miláčik. Pozoruj teda reč a porozumej videnia! 24 Sedemdesiat týždňov je určených pre tvoj ľud a pre tvoje sväté mesto, aby sa ukončil zločin a aby prestal hriech, aby sa uzmierila vina a priviedla sa večná spravodlivosť, spečatilo sa videnie a proroctvo a bol pomazaný Svätý svätých. 25 Vedz teda a pochop: Od vyjdenia rozkazu, aby sa Jeruzalem znova postavil, až po pomazané knieža bude sedem týždňov a šesťdesiatdva týždňov; znovu sa postaví ulica i múry v úzkosti časov. 26 Po šesťdesiatich dvoch týždňoch zabijú pomazaného bez toho, že by mal (vinu). A ľud s kniežaťom, ktorý má prísť, zničí mesto a svätyňu; koniec toho bude pustošenie a po vojne bude predurčené ničenie. 27 V jednom týždni však potvrdí zmluvu s mnohými a v polovici týždňa prestane obeta a žertva, v chráme však bude ohavné spustošenie a až do dovŕšenia a do konca potrvá spustošenie."

Poznámka : Verš 24 : -Proroctvo je nesporne mesiášske. Týždne, ktoré sa tu spomínajú, sú ročné týždne: jeden týždeň je sedem rokov (porov. Lv 25,2.4; 26,34.43; najmä však Lv 25,8). 70 ročných týždňov je preto 490 rokov. Na konci tejto doby sa sľubujú dobrá mesiášske: odstráni a uzmieri sa hriech, príde spravodlivosť, spečatia sa proroctvá, čiže prestane starozákonný prorocký úrad (pozri Mt 11,13; Lk 16,16). "Svätý svätých" je sám Mesiáš. Už meno Mesiáš znamená Pomazaný. A sám Kristus vykladá o sebe (Lk 4,18) slová Izaiáša (61,1): "Duch Pána, Jahveho, je na mne, pretože ma Pán pomazal." Bol pomazaný Duchom Svätým (Sk 10,38; porov. Iz 11,2–3), ktorý viditeľne zostúpil na neho pri krste (Mt 3,16).–

Verš 25-26 : O návrate Izraelitov zo zajatia vydali perzskí králi viac dekrétov: 1) Kýrov v r. 538 pr. Kr., 2) Dárius I. r. 520, 3) Artaxerxes I. v siedmom roku (458) a ten istý kráľ v dvadsiatom roku svojho panovania (445). Stavbu hradieb Jeruzalema povoľuje výslovne len tento posledný dekrét, ale Artaxerxes povolil túto stavbu zaiste už svojím prvším dekrétom z r. 458 pr. Kr. Od tohto roku treba najpravdepodobnejšie rátať ročné týždne Danielove.

"Od vyjdenia rozkazu, aby sa Jeruzalem znova postavil, až po pomazané knieža bude sedem týždňov a šesťdesiatdva týždňov; znovu sa postaví ulica i múry v úzkosti časov."

A teda od doby čo Daniel počul toto proroctvo uplynie 7 týždnov - 49 rokov čo sa postaví Jeruzalemský chrám. To by potom znamenalo že kniha Daniel bola napísaná v roku 458+49 = 507. Kniha Daniel bola teda napísaná v roku 507 BC a ak od tohto obdobia odpočítame 7 týždnov to jest 49 rokov dostaneme 507-49 = 458 BC dátum stavby Jeruzalema.

Po uplynutí ďalších 62 týždňov zabijú Mesiáša, Pomazaného. Keď od r. 458 BC počítame 7+62 roč. týždňov, to jest 483 rokov, dostaneme rok 26 po Kr. Toto je asi rok Kristovho krstu. Po tomto roku zomrel Spasiteľ. Tento verš je teda dokazom že Mesiáš bude zabitý a to bez toho aby mal vinu.

"A ľud s kniežaťom, ktorý má prísť, zničí mesto a svätyňu; koniec toho bude pustošenie a po vojne bude predurčené ničenie." 

ľud sa tu myslí Rímsky ľud. Knieža sa tu myslí pomazané knieža z Dan 9:25 a teda Mesiáš. Mesiáš zničil mesto tým sposobom že nad ním vyriekol odsudzujúci výrok spustošenia Mt 24:2

Verš 27 : - "27 V jednom týždni však potvrdí zmluvu s mnohými"

V jednom týždni a teda počas obdobia, v rozmedzí jedného týždna a teda v rozmedzí 0-7 rokov. Ježišove kázanie Izraelu trvalo zhruba 2 roky,.

"a v polovici týždňa prestane obeta a žertva"

V polovice týždna a teda po 2 rokoch Ježišovho kázania, a teda na tretí rok kedy bol Ježiš ukrižovaný a zomrel, v tom čase zanikla obeta v chráme, pretože Ježišovou smrťou na kríži prestala viac platiť starozákonná zmluva. To bolo vtedy keď sa chrámová opona roztrhla na dvoje Mt 27:51.

"v chráme však bude ohavné spustošenie a až do dovŕšenia a do konca potrvá spustošenie."

Je tu narážka na zničenie Jeruzalemského chrámu ktoré sa uskutočnilo v roku 79. Do konca potrvá spustošenie, a teda Jeruzalemský chrám nebude viac obnovený a to až do konca sveta. Toto proroctvo sa spĺňa lebo ani po 2000 rokoch od zničenia Jeruzalemského chrámu Židia chrám stále neobnovili a ani (podľa proroctva) neobnovia.

____________________

10 : Židovské predobrazy Ježiša

Kniha proroka Ezechiela 9:4-6

"A Pán mu povedal: "Prejdi cez mesto, cez Jeruzalem, a urob značku Tau na čelá mužov, ktorí vzdychajú a jajkajú nad rozličnými ohavnosťami, ktoré sa uprostred neho dejú. 5 Tamtým však riekol tak, že som to počul: "Prejdite za ním po meste a zabíjajte! Nech sa vám oko nezmiluje a nešetrite. Starca, mladíka a pannu, dieťa a ženy zabíjajte až po vyničenie! Ale nedotknite sa nikoho, kto má na sebe Tau! Začnite pri mojej svätyni!" Začali teda mužmi, starcami, ktorí boli pred domom."

Poznámka : Tau je posledné písmeno hebrejskej abecedy a v starom hebrejskom písme, ktorým sa za čias Ezechiela písalo, malo podobu ležiaceho kríža. V súčastnosti má písmeno Tau tvar pripomínají Ludolfovo číslo pí, no v Ezechielových dobách malo písmeno Tau podobu kríža. Ide o predobraz, že tí čo budú mať znak kríža (Ježiša) budú zachránení.

_________________

Kniha Numeri 21: 7-9

"7 Tu prišiel ľud k Mojžišovi a povedal: "Zhrešili sme, keď sme šomrali proti Pánovi a proti tebe. Pros za nás u Pána, aby od nás odňal hady!" A Mojžiš prosil za ľud. 8 Tu Pán povedal Mojžišovi: "Urob medeného hada a vyves ho na žrď! Potom každý, kto naň pozrie, ostane nažive." 9 Mojžiš teda urobil medeného hada a vyvesil ho na žrď. A keď niekoho hady uhryzli a on pozrel na medeného hada, ostal nažive."

Poznámka : Ide o predobraz ukrižovaného Ježiša. Tak ako boli zachránení tí čo upierali zrak s dôverou k pribitému hadovi na žrdi, tak isto budú zachránení tí čo budú upierať svoj zrak s dôverou na pribitého Ježiša na kríži.

_____________________

4 : Je otázne ako Židia spoznajú Mesiáša keď príde. Podľa proroctiev Mesiáš má byť potomkom Dávida. V 1 storočí ešte existovali rodiny kde sa robili rodokmene až k Abrahámovi, no v 21 storočí už neexistujú žiadne židovské rodiny ktoré by takéto rodokmene robili. Niektorí Židia tvrdia, že takýto rodokmeň v Izraeli existuje, a pochádza od rodiny "Lurie". Táto rodina totiž zverejnila svoj rodokmeň ktorý má siahať až ku kráľovi Dávidovi. Hodnovernosť tohto rodokmeňa je však veľmi nedôveryhodná. Aby bol Lurieho rodokmeň hodnoverný mal by obsahovať 3 znaky :

1 : Materiál na ktorom je zhotovený by sa podľa radiokarbonovej metódy mal zhodotovať s rokom 1000 BC, čiže uhlíková metoda by mala dokázať, že materiál je starý aspoň 3000 rokov teda jeho vznik by sa kládok do obdobia kedy začal panovať Dávid.

2 : Mal by existovať aspoň jeden staroveký dokument, ktorý by sa zmieňoval o existencii priezviska Lurie v starovekom Izraeli.

3 : Mali by tiež existovať aspoň jeden staroveký dokument ktorý by sa vôbec zmieňoval o tom, že nejaká rodina Lurie odvodzuje svoj vznik od kráľa Dávida. Keďže rodina Lurie je jediná v Izraeli ktorá vehementne odvodzuje svoj svoj vznik od Dávida, táto rodina by v histórii určite nezostala bez povšimnutia.

_______________

Treba priznať, že rodokmeň Lurie nespĺňa ani z diaľky ani jeden z 3 faktorov. Hodnovernosť takéhoto dokumentu je teda rovnaká, ako keby si dnes hocikto zmyslel, že je potomkom Achilla a vypísal do rodokmeňa sériu imaginárnych osôb.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ranan_Lurie



Dôvody prečo Židia neprijali Ježiša za Mesiáša

1 : Mesiáš sa stane najväčším prorokom v dejinách, druhým po Mojžišovi. Proroctvo môže v Izraeli existovať iba vtedy, keď je krajina obývaná väčšinou svetového židovstva, čo je situácia, ktorá neexistuje od roku 300 pred Kristom. Za čias Ezdráša, keď väčšina Židov zostala v Babylone, sa proroctvo skončilo smrťou posledných prorokov – Aggea, Zachariáša a Malachiáša.

___________________

2 : Zakladateľmi tisícok náboženstiev v histórii boli jednotlivci, ktorí sa snažili ľudí presvedčiť, že oni sú skutočnými poslami či prorokmi božími. Osobné zjavenie je však veľmi chabou základňou náboženstva. Nikdy totiž nie je isté, či je pravdivé. Keďže ostatní nepočuli, ako Boh s onou osobou hovorí, ostáva im len veriť slovám. Aj keď oná osoba k osobnému zjaveniu pridáva zázraky, ani to ešte nie je dôkaz, že je skutočným prorokom. Zázraky nič nedokazujú. Dokazujú len, (predpokladajme, že nie sú falošné) že daná osoba má isté schopnosti, čo nemá nič spoločné s nárokovaním si postavenia proroka. Judaizmus sa v jadre svojej viery nespolieha na zázraky. Základom viery v judaizme je spása ľudu – a Boh hovorí k celému národu., vtedy Náboženstvo má skutočný zmysel, ak je zakladateľom náboženstva Hospodin a Hospodin hovorí s každým, nie len s vybranou osobou.

Poznámka : Takéto podmienky pre Mesiáša sa však v starozákonnom Písme nenachádzajú. Nachádzajú sa výlučne v židovskej Tradícii - Mišnah, Talmud. Okrem iného predpoklad, že na uznanie proroka musí o tom Boh dať zjavenie každej osobe, že dotyčný človek je prorok podobne ako tomu bolo v prípade Mojžiša, je nesprávna ! Zoberme si veľa židovských prorokov ako boli Izaiáš, Jeremiáš, Ezechiel a iní, ktorí boli tiež len prorokmi ktorí mali osobné zjavenie, no neboli pred celým ľudom Izraela Bohom ukázaní cez zjavenie ako tí čo ktorých má Izrael počúvať. A predsa to boli Bohom vyvolení proroci. Autor teda nesprávne usudzuje, že to čo sa udialo u Mojžiša, sa musí automaticky udiať u každého jedného Bohom zvoleného proroka.

____________________

3 : Niektorí si myslia že Ježiš nebol Bohom vyvolený ale Bohom prekliaty lebo visel na dreve

Kniha Deuteronómium 21:23

"18 Ak má niekto zaťatého a nepoddajného syna, ktorý nepočúva na otcove a matkine rozkazy, a keď ho karhajú, nevšíma si ich, 19 nech ho otec a matka vezmú a privedú k starším jeho mesta, k bráne jeho bydliska, 20 a nech povedia starším mesta: »Tento náš syn je zaťatý a nepoddajný. Nechce nás počúvať, je hýrivec a pijan.« 21 A nech ho všetci ľudia toho mesta ukameňujú na smrť, aby ste tak odstránili zlo spomedzi seba a aby sa obával celý Izrael, keď to počuje. 22 Keď niekto spácha zlo, za ktoré je trest smrti, a keď ho obesia na dreve, 23 jeho mŕtve telo nesmie ostať na dreve, ale ešte v ten deň ho pochovajú, lebo je prekliaty od Boha ten, čo visí na dreve, a ty nesmieš poškvrniť krajinu, ktorú ti dá Pán, tvoj Boh, do vlastníctva."

Poznámka : Pavol túto skutočnosť ospravedlnuje nasledovne :

List Galaťanom 3: 8-14

"8 Písmo predvídalo, že Boh z viery ospravedlní pohanov, preto predpovedalo Abrahámovi: "V tebe budú požehnané všetky národy." 9 Teda tí, čo sú z viery, sú žehnaní s veriacim Abrahámom. 10 No všetci, čo sú zo skutkov podľa zákona, sú pod kliatbou, veď je napísané: "Prekliaty je každý, kto nevytrvá vo všetkom, čo je napísané v knihe Zákona, aby to konal."11 A je zjavné, že zákon neospravedlňuje nikoho pred Bohom, lebo spravodlivý bude žiť z viery. 12 Zákon však nie je z viery, ale kto ich bude plniť, bude z nich žiť. 13 Kristus nás vykúpil spod kliatby zákona tým, že sa za nás stal kliatbou, lebo je napísané: "Prekliaty je každý, kto visí na dreve," 14 aby v Kristovi Ježišovi prešlo Abrahámovo požehnanie na pohanov, aby sme skrze vieru dostali prisľúbeného Ducha."

Ježiš sa teda stal prekliatým ale nie preto že by bol u Boha v nemilosti, ale preto aby na seba nasiakol kliatbu zákona a verejne ju zničil tým, že ju v podobe svojho tela ukrižoval na drevo.

____________________

4 : Ježišov pôvod a rodokmeň

A : Nesprávne preložené verše "odvolávajúce sa" na Ježiša - panenské narodenie.Kresťanská predstava o narodení z panny je odvodená z verša v Izaiášovi 7:14, ktorý opisuje "almu" ako pôrod. Slovo "alma" vždy znamenalo mladú ženu, no kresťanskí teológovia prišli o stáročia neskôr a preložili ho ako "panna".

Kniha proroka Izaiáša 7: 1-18

"1 V dňoch Achaza, syna Joatamovho, syna Oziášovho, kráľa júdskeho, Rasin, kráľ Aramu, a Peqah, syn Romeliášov, kráľ izraelský, vytiahli do boja proti Jeruzalemu, ale nevládali ho zdolať. 2 Keď zvestovali Dávidovmu domu: "Aram táborí v Efraimsku," chvelo sa jeho srdce a srdce jeho ľudu tak, ako sa chvejú stromy lesa od vetra. 3 A Pán riekol Izaiášovi: "Choď naproti Achazovi ty i tvoj syn Šeárjášúb až po koniec vodovodu Horného rybníka, na cestu poľa práčov, 4 a povedz mu: Daj pozor a buď spokojný, neboj sa a srdce nech ti nechabne pre tie dve dymiace ohorené hlavne, pre zúrivý hnev Rasina a Aramu a Romeliášovho syna. 5 Preto, že sa Aram a Efraim a Romeliášov syn uzniesli proti tebe, hovoriac: 6 »Tiahnime do Júdska a podesme ho, strhnime ho k sebe a ustanovme v ňom za kráľa Tábelovho syna!« 7 Toto hovorí Pán, Jahve: »Nestane sa tak a nebude tak, 8 lebo hlavou Aramu je Damask a hlavou Damasku Rasin. O šesťdesiatpäť rokov bude Efraim zlomený, nebude národom. 9 Hlavou Efraimu je Samária a hlavou Samárie Romeliášov syn. Ak neuveríte, veru neobstojíte.«" 10 Pán znovu takto prehovoril k Achazovi: 11 "Žiadaj si znamenie od Pána, svojho Boha, či už hlboko v podsvetí a či hore na výsostiach!" 12 Ale Achaz vravel: "Nebudem žiadať a nebudem pokúšať Pána." 13 Riekol teda (Izaiáš): "Počujteže, dom Dávidov! Či vám je málo obťažovať ľudí, že obťažujete ešte aj môjho Boha? 14 Preto vám sám Pán dá znamenie: Hľa, panna počne a porodí syna a dá mu meno Emanuel! 15 Mlieko a med bude jesť, až bude vedieť opovrhnúť zlým a voliť si dobré. 16 Lebo skôr, ako by chlapec vedel opovrhnúť zlým a voliť si dobré, bude spustošená krajina, ktorej dvoch kráľov sa ty hrozíš. 17 Pán privedie i na teba a na tvoj ľud - na dom tvojho otca - dni, akých nebolo odo dňa, čo sa odtrhol Efraim od Júdska - asýrskeho kráľa." 18 V ten deň Pán zapíska muche, ktorá je v končinách riek Egypta, a včele, ktorá je v krajine Asýr. 19 I prídu a usadia sa všetci v jarkoch dolín a v trhlinách skál a v každom tŕní a v každej škáre. 20 V ten deň pán oholí britvou najatou spoza rieky - kráľom asýrskym - hlavu a vlásky nôh, ba aj bradu odstráni. 21 Ak si v ten deň prichová niekto kravičku a dve ovečky, 22 pretože dajú množstvo mlieka, bude jesť mlieko, áno, mlieko a med bude jesť každý, kto ostane v krajine. 23 V ten deň každé miesto, kde je tisíc vínnych kmeňov za tisíc strieborných, bude tŕním a bodľačím; 24 pôjdu ta so šípmi a kušou, lebo tŕním a bodľačím bude celá zem. 25 A na kopce, čo sa okopávajú motykou, nevkročíš zo strachu pred tŕním a bodľačím a budú pastvou býkov a šliapaniskom oviec."

Poznámka : Nezdá sa pravdepodobné že by správny výraz mal byť "mladá žena" lebo akým by to bolo znamením keď porodí mladá žena ? Je totiž zcela bežným javom, že deti rodia ženy v mladom veku. Určite bolo bežné aj meno Emanuel, a rovnako bežné bolo, že deti začali jesť med a mlieko v neskoršom veku, kedy vedeli opovrhnúť dobrým a zlým. Ak by teda aj v tom čase bola spustošená krajina dvoch kráľov ktorých sa Izrael hrozil, nikto by nevedel identifikovať ktorá je tou ženou ktorá porodila Emanuela, keďže v tom čase sa muselo nachádzať viacero Emanuelov. Avšak ak by dotyčná žena mala porodiť ako panna, určite musela byť jediná panna v krajine ktorá porodila a jej identifikácia by bola jednoduchá.

___________________

Mimochodom verše v Iz 7: 16-25 sa nesplnili. Z Izraela sa síce stala pustatina a bol dobytý Asýrskym kráľom, nevol však dobytý Egyptským kráľom, a Egypt sa neusadil v Izraeli. Ide teda o nevyplnené verše, ktoré sa už ani vyplniť nemôžu. Znamená to teda, že sa Písmo pomýlilo ? Keďže Písmo je Bohom inšpirované a nemýli sa, riešenie bude skôr v tom, že pri prepisovaní biblie Židia vložili nesprávny text Iz 7: 16-25 ktorý Bohom nikdy nebol vyrieknutý. Či to bolo omylom alebo zámerne, je otázne. Každopádne je zrejmé, že v Starom Zákone sa nachádza viacero prepisovačských chýb, v tomto prípade Iz 7: 16-25 a aj výraz "almah", kedy Židia zrejme zámerne nesprávne prepísali výraz "panna" na "almah" - mladé dievča". O tom prečo niektoré Starozákonné verše Židia nesprávne prepísali si povieme ešte neskôr !!

__________________

B : Potomok Dávidov

Mesiáš musí pochádzať z otcovej strany kráľa Dávida Genesis 49:10 , Izaiáš 11:1 , Jeremiáš 23:5 , 33:17; Ezechiel 34:23-24. Podľa kresťanského tvrdenia, že Ježiš bol plodom panenského narodenia, nemal otca – a teda nemohol splniť mesiášsku požiadavku, aby bol potomkom z otcovej strany od kráľa Dávida."

Poznámka : Riešením by mohlo byť že Jozef adoptoval Ježiša a tým na neho preniesol svoj pôvod.

PROTIARGUMENTY ŽIDOV :

"Biblia nepozná nadobudnutie otcovskej kmeňovej línie adopciou. Ak kňaz adoptuje syna z iného kmeňa, synovi adopciou nevznikne na kňazskú funkciou nárok."

Poznámka : Starý Zákon sa o nadobudnutí otcovskej kmeňovej línie adopciou nezmieňuje, čiže ani ju priamo nevyvracia. A keďže ho priamo nevyvracia je možné, že takáto možnosť môže byť legálna. Je pravda, že levitské kňazstvo sa nedá zdediť adopciou cudzieho syna, lenže Ježiš neprišiel na Zem preto aby sa stal levitským kňazom. Vieme že keď prišiel na Zem, tak zrušil starozákonné obety. On sa teda neprišiel stať levitským kňazom ale duchovným kňazom, on prišiel zrušiť levitské kňazstvo a nahradiť ho duchovným kňazstvom. Ježiš prišiel zasadnúť na Dávidov trón a zdediť tak Dávidove kráľovstvo. Čo sa teda týka levitsko kňazskej adopcie tam vieme že Zákon nedovoľuje adopciu cudzieho syna, avšak v prípade kráľovskej adopcie, k tomu sa Starý Zákon nijako nevyjadruje, takže ju ani priamo neodsudzuje, takže je možné, že takáto forma adopcie by mohla byť podľa Starého Zákona legálna.

____________________

C : Ježiš potomok prekliateho Jechoniáša ?

Jozef pochádzal od Jekoniáša Mt 1:11, čím spadal pod zákaz vychádzajúci z kráľovej kliatby, že nikto z jeho potomkov ako kráľ nesmie zasadnúť na Dávidov trón Jeremiáš 22:30, 38:30.

Evanjelium podľa Matúša 1:12

"1 Rodokmeň Ježiša Krista, syna Dávidovho, syna Abrahámovho. 2 Abrahám mal syna Izáka, Izák Jakuba, Jakub Júdu a jeho bratov, 3 Júda Faresa a Záru z Tamary. Fares mal syna Ezroma, Ezrom Arama. 4 Aram mal syna Aminadaba, Aminadab Násona, Náson Salmona. 5 Salmon mal syna Bóza z Rachaby, Bóz Obeda z Rút, Obed Jesseho 6 a Jesse kráľa Dávida. Dávid mal syna Šalamúna z Uriášovej ženy. 7 Šalamún mal syna Roboama, Roboam Abiáša, Abiáš Azu, 8 Aza Jozafata, Jozafat Jorama, Joram Oziáša. 9 Oziáš mal syna Joatama, Joatam Achaza, Achaz Ezechiáša. 10 Ezechiáš mal syna Manassesa, Manasses Amona, Amon Joziáša, 11 Joziáš Jechoniáša a jeho bratov za babylonského zajatia. 12 Po babylonskom zajatí Jechoniáš mal syna Salatiela, Salatiel Zorobábela"

Kniha proroka Jeremiáša 22: 24-29

24 "Ako žijem - hovorí Pán, aj keby júdsky kráľ Jechoniáš, syn Joakimov, bol pečatným prsteňom na mojej pravici, strhol by som ťa odtiaľ. 25 A vydám ťa do ruky tých, čo ti striehnu na život, do ruky tých, ktorých sa bojíš, do ruky babylonského kráľa Nabuchodonozora a do ruky Chaldejcov. 26 A zahodím teba i matku, ktorá ťa porodila, do cudzej krajiny, v ktorej ste sa nenarodili, a tam zomriete. 27 Do krajiny však, do ktorej sa im duša túži vrátiť, sa nevrátia." 28 Či je nádobou bezcennou, odhodenou tento muž, Choniáš? Či je nádobou, ktorú nik nechce? Prečo sú odvrhnutí, on a jeho semä, a zahodení do krajiny, ktorú nepoznajú? 29 Zem, zem, zem, počuj slovo Pánovo: 30 Toto hovorí Pán: "Zapíšte tohto muža: Bezdetný, človek, ktorý nemal zdaru vo svojich dňoch, lebo z jeho potomstva sa nepodarí nikomu sedieť na Dávidovom tróne a znovu panovať v Júdsku."

Poznámka : Jer 22: 24-29 sa nesplnil, pretože po Jechoniášovi nastúpil na Dávidov trón v Júdsku jeho syn Sedekiáš Jer 37:1.

Kniha proroka Jeremiáša 37:1

"Po Joakimovom synovi Jechoniášovi nastúpil kráľ Sedekiáš; za kráľa v júdskej krajine ho ustanovil babylonský kráľ Nabuchodonozor." Nastáva teda rovnaká situácia ako v Iz 7: 16-25 kedy sa proroctvo nesplnilo. Avšak pretože Písmo sa mýliť nemôže, jediné vysvetlenie môže byť také, že v Jer 22: 24-29 došlo k prepisovacej chybe, či už omylom alebo zámerne. Jer 22: 24-29 preto nepochádza od Boha, ale je výtvorom chybného človeka, a keďže Jer 22: 24-29 nepochádza od Boha ale od človeka, nemožno z neho vyvodzovať žiadne teologické argumenty proti Ježišovmu dedičstvu Dávidovho trónu !

_____________________

4 : Ježiš nesplnil mesiášske proroctvá

Konkrétne Biblia hovorí, že Mesiáš postaví tretí chrám Ezechiel 37:26-28 . Zhromaždí všetkých Židov späť do izraelskej krajiny Izaiáš 43:5-6. Zaháji éru svetového mieru a ukončí všetku nenávisť, útlak, utrpenie a choroby. Ako sa hovorí: "Národ nepozdvihne meč proti národu, ani sa už človek nebude učiť vojne." Izaiáš 2:4. Bude šíriť univerzálne poznanie Boha Izraela, ktoré zjednotí ľudstvo v jedno. Ako sa hovorí: "Boh bude Kráľom nad celým svetom – v ten deň bude Boh jeden a jeho meno bude jedno" Zachariáš 14:9 .

Poznámka : Zvyšné proroctvá splní Ježiš pri svojom druhom príchode

PROTIARGUMENTY ŽIDOV : Židovské biblické pramene však uvádzajú, že Mesiáš naplní proroctvá okamžite a priamo a Biblia koncept akéhosi druhého príchodu nepozná.

Poznámka : V biblii sa naozaj nenachádza žiaden verš ktorý by priamo definoval že Mesiáš musí naplniť všetky proroctvá okamžite a nemôže sa tak stať postupne. Keďže takúto možnosť biblia priamo nevylučuje, je možné, že postupné naplnenie proroctiev by mohlo byť z hľadiska Zákona legálne.

Navyše existujú viacero starozákonné proroctvá ktoré sa nesplnili. Napríklad Jer 49:13; tvrdí že mesto Bozra bude pustatinou naveky, ibaže na území Bozra sa dnes nachádza mesto, nie je tam pustatina. Ez 29: 8-14 hovorí o tom, že z Egypta sa stane na 40 rokov pustatina a Egypťania budú rozptýlení, toto sa však v historii zatiaľ nikdy nestalo, nevyplnilo sa to. Sof 2:9 hovorí o tom, že z kráľovstva Moabu sa stane pustatina naveky. Ibaže Moab tvorí dnešné Jordánsko v ktorom nie je pustatina ale žije tam veľa ľudí a je tam postavených mnoho miest. Okrem týchto veršov existuje ešte viacero iných starozákonných proroctiev ktoré sa nevyplnili. Pointa je teda tá, že aj Židia uznávajú prorocké knihy za Bohom inšpirované, hoci sa v nich viacero proroctiev nesplnilo, no očividne sa dúfa že sa splnia niekedy v budúcnosti. Keď teda môžu uznávať za Bohom inšpirované prorocké knihy ktoré v sebe obsahujú zatiaľ nevyplnené proroctvá, prečo nemôžu akceptovať aj Ježiša ako Mesiáša hoci tiež zatiaľ nevyplnil všetky proroctvá ?

___________________

Kniha proroka Jeremiáša 49:13

"13 Na seba som prisahal, - hovorí Pán, pustatinou a potupou, púšťou a kliatbou bude Bozra a všetky jej mestá budú večnými zboreniskami."

https://en.wikipedia.org/wiki/Busaira,_Jordan

Kniha proroka Ezechiela 29: 8-14

"8 preto takto hovorí Pán, Jahve: Hľa, ja privediem proti tebe meč a vyhubím z teba ľudí i zvieratá. 9 Vtedy bude egyptská krajina samotou a púšťou a budú vedieť, že ja som Pán; pretože povedal: »Níl je môj, ja som ho urobil. 10 Preto som proti tebe a proti tvojim tokom a egyptskú krajinu obrátim na púšť, znivočenú mečom od Magdoly po Syene, ba až po hranice Etiópska. 11 Ľudská noha ňou neprejde, ani noha zvieraťa neprejde cez ňu a bude neobývaná štyridsať rokov. 12 Egyptskú krajinu urobím pustou medzi pustými krajinami, jej mestá budú opustené medzi opustenými mestami štyridsať rokov. Egypťanov však rozhádžem medzi národy a rozosejem ich po krajinách. 13 Lebo toto hovorí Pán, Jahve: Po uplynutí štyridsiatich rokov pozbieram Egypťanov z národov, kde sú roztratení. 14 Obrátim osud Egypta a zavediem ich späť do krajiny Patros, do krajiny ich pôvodu, a budú tam podlým kráľovstvom."

Kniha proroka Sofoniáša 2:9

"Preto ako žijem - hovorí Pán zástupov, Boh Izraelov - Moab bude ako Sodoma a Amončania ako Gomora, poľom tŕnia, soľnou baňou a pustatinou naveky. Zvyšky môjho ľudu ich vyplienia a ostatok môjho národa sa ich zmocní."

https://en.wikipedia.org/wiki/Moab

____________________

PROTIARGUMENTY ŽIDOV : Ak by Mesiáš mohol splniť len niektoré proroctvá, potom by mohol byť Mesiášom každý, pretože veľa ľudí splní aspoň niektoré z Mesiášskych proroctiev.

Poznámka : Existovalo veľa ľudí, ktorí splnili niektoré z Mesiášskych proroctiev, no Ježiš z nich splnil najviac a súčasne robil veľké zázraky a znamenia, preto spomedzi výberu potencionálnych Mesiášov musí byť Ježiš prvou voľbou.